Spillevejledning til Eventyret om Helten

Eventyret fortæller om en helt, som reddede sin landsbys rigdomme tilbage fra den onde Troldmand.

Udover grundspillet indeholder Eventyret Om Helten 4 spændende featurespil: ØnskebrøndenMagisk KompasTroldmandens Hytte, og sidst men ikke mindst: Den Fortryllede Skov. Hvert eneste spin giver selvfølgelig chance for den helt store gevinst!

Indsats
Gevinstklynger
Gevinster og præmieoversigt
Gratis erstatnings-spin, multiplikator og gratis spins
Ønskebrønden
Magiske kompas
Troldmandens Hytte
Den Fortryllede Skov
Udbetalingsprocent og Jackpots

Indsats

1 kredit på Eventyret Om Helten svarer til 1 øre. Du har til hver en tid mulighed for at vælge og skifte mellem flg. indsatser:

  • 50 øre (minimums indsats)
  • 100 øre
  • 200 øre
  • 300 øre
  • 400 øre
  • 500 øre
  • 600 øre
  • 800 øre
  • 1000 øre
  • 1200 øre
  • 1500 øre
  • 2000 øre
  • 2500 øre
  • 3000 øre
  • 4000 øre
  • 5000 øre (maksimal indsats)

Det er dog ikke muligt at ændre indsats, mens valserne kører, hvis et featurespil er aktivt, eller hvis der er resterende gratis spins.

Gevinstklynger

I Eventyret Om Helten opnås gevinster ved, at mindst 9 ens symboler ‘hænger sammen’ i en klynge. Jo flere symboler som hænger sammen (lodret og vandret, men ikke diagonalt), des større gevinstmuligheder.

To symboler er ‘dobbelt-symboler’. Hver halvdel af disse tæller som ét symbol, også selvom kun den ene halvdel er synlig.

Ved opnået gevinst i spillet fremgår det tydeligt, hvor stort et antal af symboler der hænger sammen i klyngen.

Gevinster og præmieoversigt

Der gives gevinst ved, at mindst 9 ens symboler ‘hænger sammen’ i en klynge.

Gevinsterne er pr. klynge. Tryk på ‘i’-knappen i hovedspillet for at se den aktuelle gevinstoversigt baseret på aktuel indsats.

Præmieoversigt:

Antal i Klynge Svamp Mælkebøtte Flaske Eliksir Magiske støvler Harpe
91x indsatsen2x indsatsen3x indsatsen
101,5x indsatsen2,5x indsatsen4x indsatsen
112x indsatsen3x indsatsen5x indsatsen
122,5x indsatsen5x indsatsen7,5x indsatsen
133x indsatsen7,5x indsatsen10x indsatsen
145x indsatsen10x indsatsen12,5x indsatsen
157,5x indsatsen12,5x indsatsen15x indsatsen
1610x indsatsen15x indsatsen20x indsatsen
1712,5x indsatsen20x indsatsen30x indsatsen
1815x indsatsen30x indsatsen50x indsatsen
1920x indsatsen50x indsatsen75x indsatsen
2030x indsatsen75x indsatsen100x indsatsen
2150x indsatsen100x indsatsen150x indsatsen
2275x indsatsen150x indsatsen200x indsatsen
23100x indsatsen200x indsatsen250x indsatsen
24150x indsatsen250x indsatsen300x indsatsen
25200x indsatsen300x indsatsen400x indsatsen
26250x indsatsen400x indsatsen500x indsatsen
27300x indsatsen500x indsatsen650x indsatsen
28400x indsatsen650x indsatsen800x indsatsen
29500x indsatsen800x indsatsen1000x indsatsen
30650x indsatsen1000x indsatsen1500x indsatsen

Man kan med fordel klikke på ‘i’ knappen inde i spillet og en dynamisk gevinsttavle vil komme til syne. Indsatserne kan herefter skiftes dynamisk og man vil kunne se de aktuelle gevinststørrelser på den pågældende indsats.

Dobbelt Symboler

Hver halvdel af disse tæller som ét symbol, også selvom kun den ene halvdel er synlig.

Troldmandens Hytte9-11 stk.: Troldmandens Hytte feature spil m/10 troldmands-skridt
12-13 stk.: Troldmandens Hytte feature spil m/11 troldmands-skridt
14-15 stk.: Troldmandens Hytte feature spil m/12 troldmands-skridt
16-17 stk.: Troldmandens Hytte feature spil m/13 troldmands-skridt
18-19 stk.: Troldmandens Hytte feature spil m/14 troldmands-skridt
20+ stk.: Troldmandens Hytte feature spil m/15 troldmands-skridt
Den Fortryllede Skov9-11 stk.: Den Fortryllede Skov featurespil m/3 hjerter
12-14 stk.: Den Fortryllede Skov featurespil m/4 hjerter
15+ stk.: Den Fortryllede Skov featurespil m/5 hjerter

Ved tre synlige mønt-stykker på vilkårligt sted på spillefladen, gives en gevinst fra Ønskebrønden. Mønt-stykkerne er enten af bronze, sølv eller guld.

Ved opnået gevinst i spillet fremgår det tydeligt, hvor stort er antal af symboler der hænger sammen i klyngen.

Gratis erstatnings-spin, multiplikator og gratis spins

Ved gevinstgivende kombinationer på valserne gives der, udover selve gevinsten, gratis erstatnings-spin på de valser, hvor klyngen, eller dele af klyngen, optrådte/fremgik.

Er der f.eks. 11 stk. Svampe i en gevinst-klynge på valse 2,3 og 4, så spinnes disse valser igen, og nye symboler fremkommer. Valse 1 og 5 vil i dette tilfælde ikke ændres. Det vil således være muligt at opnå yderligere gevinst.

Når de gevinstgivende valser og symboler erstattes på denne måde, øges gevinst-multiplikatoren, for hver gang der efterfølgende opnås én eller flere gevinster pr. spin. Multiplikatoren forøges i flg. rækkefølge: x1 (normal), x2, x3, x4, x5, x6, x7, x8 og x9 (maksimal) af normalgevinsten.

Multiplikatoren nulstilles, såfremt der ikke opnås yderligere gevinst på et gratis erstatnings-spin.

Undervejs i spillet kan der vindes gratis spins med ‘magisk låst multiplikator’. Under afvikling af disse gratis spins, vil multiplikatoren kun kunne nulstilles til den minimalt magiske låste værdi. F.eks. hvis man har vundet 20 gratis spins med magisk x3 multiplikator, så vil multiplikatoren altid være minimum x3, indtil der ikke længere er resterende gratis spins.

Såfremt man vinder yderligere gratis spins (og evt. yderligere magisk multiplikator), vil de ekstra gratis spins blive lagt oveni, og den højest magiske låste multiplikator vil være gældende. Det er således altid en ‘fordel’ at vinde yderligere gratis spins – ligegyldigt til hvilken magisk multiplikator.

Alle kreditgivende gevinstkombinationer multipliceres dermed, i det øjeblik denne/disse vindes. Såfremt der vindes featurespil (Troldmandens Hytte eller Den Fortryllede Skov), vil gevinsterne i disse featurespil ikke være underlagt multiplikatoren.

Ønskebrønden

Ønskebrønden tager imod 3 forskellige mønter: Bronze, sølv og guld.

Ved 3 synlige mønt-stykker på et vilkårligt sted på valserne, samles disse sammen til en komplet mønt, og smides herefter ned i Ønskebrønden.

Gevinsterne gives på baggrund af hvilken mønt der ryger i Ønskebrønden:

GuldmøntGuldmøntGiver ét ønske i brønden. Se gevinstmulighederne nedenfor. Ønskebrønden vil herefter tage imod en bronzemønt.
SølvmøntSølvmøntDer gives 3, 4, 5, 6, 7, 8 eller 9 gratis spins samt et gratis respin. Ønskebrønden tager herefter imod en guldmønt.
Bronze møntBronzemøntDer gives et gratis respin med x5, x6, x7, x8 eller x9 multiplikator. Ønskebrønden tager herefter imod en sølvmønt.

Mulige guldmønt gevinster i Ønskebrønden:

Eventyrbog EventyrbogGiver enten Troldmandens Hytte eller Den Fortryllede Skov featurespil afhængigt af hvilken side i bogen, der slås op på.
Guld kompas Magisk Guld KompasDer gives en Magisk Guld Kompas chance
Sølv kompasMagisk Sølv KompasDer gives en Magisk Sølv Kompas chance
Bronze kompas Magisk Bronze KompasDer gives en Magisk Bronze Kompas chance
Gratis spins med magisk multiplikator Gratis spins med magisk multiplikatorDer gives et tilfældigt antal gratis spins i intervallet 10-30 med en tilfældig magisk multiplikator i intervallet 2-9x. Så længe der ikke løbes helt tør for gratis spins, vil multiplikatoren kun kunne nulstilles til den minimalt magisk låste værdi.
Gratis spinsGratis spinsDer gives et tilfældigt antal gratis spins i intervallet 10 til 30.
Instant Win GevinstDer gives en tilfældig gevinst fra 5x til 100x indsatsen (250 – 500000 kredit).

Det er indikeret på højre side af brønden hvilken mønt spilleren er ‘nået til’. Denne progression bliver gemt på hver indsats-størrelse og på hver maskine individuelt. En helt ny maskine som åbnes af spilleren, vil starte på bronzemønt på samtlige indsatser.

Tryk ikke på uglen, da den kan finde det yderst irriterende, og den har ofte svært ved at holde luften i maven!

Magiske Kompas

Der findes fire forskellige slags magiske kompas i spillet:

Guld Kompas

Guld Kompas Består af flg. mulige gevinster:

  • Super Jackpot (Progressiv Super Jackpot udløses)
  • 100x indsatsen (5000 – 500000 kredit)
  • 70x indsatsen (3500 – 350000 kredit)
  • 40x indsatsen (2000 – 200000 kredit)
Sølv Kompas

Sølv Kompas Består af flg. mulige gevinster:

  • Jackpot (Progressiv Jackpot udløses)
  • Dobbelt Op (der avanceres til et Magisk Guld Kompas)
  • 35x indsatsen (1750 – 175000 kredit)
  • 20x indsatsen (1000 – 100000 kredit)
Bronze Kompas

Bronze Kompas Består af flg. mulige gevinster:

  • Jackpot (Progressiv Jackpot udløses)
  • Dobbelt Op (der avanceres til et Magisk Sølv Kompas)
  • 17,5x indsatsen (875 – 87500 kredit)
  • 10x indsatsen (500 – 50000 kredit)
Gratis spins kompas

Gratis Spins kompas Dette kompas dukker op efter endt Troldmandens Hytte eller Den Fortryllede Skov feature spil. Der kan avanceres op til 3. kompas (ved ‘Dobbelt Op’ udfald). Således består kompasset af flg. mulige gratis spins gevinster:

  • 50 gratis spins
  • 36 gratis spins
  • 28 gratis spins
  • 20 gratis spins
  • 18 gratis spins
  • 14 gratis spins
  • 10 gratis spins
  • 9 gratis spins
  • 7 gratis spins
  • 5 gratis spins

Udfaldet og hvilke gevinster der potentielt kan opnås, er tydeligt indikeret på kompasset.

Troldmandens Hytte

Troldmandens Hytte featurespil opnås via 9 eller flere Troldmandens Hytte symboler i en gevinstklynge, eller via Ønskebrønden.

Troldmanden forlader sin hytte, og vores Helt lister sig ind, og skal stjæle landsbyens skjulte skatte tilbage!

Som udgangspunkt er der 10 runder (eller ‘troldmands-skridt’), indtil at Troldmanden kommer hjem igen, og spillet afsluttes. Øverst i spillet ses en tidslinje, og hvor mange ‘troldsmands-skridt’ der er tilbage, indtil Troldmanden slår døren op, og smider Helten ud.

Der er i alt 20 genstande, som kan ‘undersøges’ i hytten. Disse er indikeret med et diskret pulserende omrids.

Bag hver genstand som undersøges, findes med sikkerhed en gevinst : 0,5x – 7,5x indsatsen (250 – 37500 kredit).

Udover gevinsten kan der også forekomme nøgler eller ekstra ‘troldmands-skridt’.

Finder man et ekstra troldmands-skridt, sættes det automatisk op i tidslinjen, og man vil således have en mulighed for at undersøge yderligere én genstand.

Troldmanden har to montrer, som kan låses op med fundne nøgler. Den øverste kræver 3 nøgler og indeholder et Magisk Guld Kompas.

Den nederste kræver 1 nøgle og indeholder et Magisk Bronze Kompas.

Det er altid muligt, at være heldig og finde alle 4 nøgler. Spilleren bestemmer selv, hvilken montre en fundet nøgle skal benyttes på. For den sikre gevinst tages den nederste først, men satser Helten, er der en god mulighed for at åbne den øverste i løbet af featurespillets varighed.

Nøgle
Skridt

Åbner én lås på en vilkårlig montre.

Troldmands-skridt
Skridt

Troldmands-skridt Sætter et ekstra skridt på Troldmandens tidslinje. Giver dermed en ekstra chance for at undersøge yderligere en genstand i hytten.

Når Troldmanden træder ind af døren, afsluttes featurespillet.

Efter hvert afsluttet Troldmandens Hytte featurespil gives til sidst et Magisk Gratis Spins Kompas. Et Magisk Gratis Spins Kompas tildeler én af flg. gratis spins gevinster: 50, 36, 28, 20, 18, 14, 10, 9, 7 eller 5.

Den Fortryllede Skov

Den Fortryllede Skov featurespil opnås via 9 eller flere ‘Den Fortryllede Skov’ symboler i en gevinstklynge, eller via Ønskebrønden.

Vores Helt:

….skal forsøge at samle så mange af landsbyens skatte, som den onde Troldmand har gemt i skoven.

Skoven består af 10 skærme (eller ‘lysninger’) med hver 30 felter. Det gælder for Helten om at nå så dybt ind i skoven som muligt (helst helt ind til lysning #10). Undervejs skal Helten helst samle mange diamanter og andre skatte, inden han løber tør for hjerter.

Hjerter

Spillet startes som udgangspunkt med 3 hjerter (det er muligt at starte med 4 eller 5 hjerter, såfremt featurespillet blev opnået via en større gevinst-klynge. Antallet af tilbageværende hjerter, kan ses øverst i højre hjørne af spillet.

Hold godt øje med dem, for hvis Helten løber tør for hjerter, så afsluttes featurespillet.

Der kan heldigvis samles yderligere hjerter op undervejs i featurespillet, men træder Helten ind i et felt med en fare, så mister han et hjerte. Følgende farer kan opleves undervejs i spillet:

GoblinGoblin: Han bevogter indgangen til skattekammeret, som ligger allerdybest inde i skoven. Sørg for at have et ekstra hjerte, så Helten kan komme sikkert forbi ham og ind til den allerstørste skat i hele skoven!
KødæderKødædende plante: Findes flere steder i spillet. Pas på! Den bider!
BierBier: Søde ser de ud, men kommer Helten til at træde på deres bo, så bliver de hidsige!
ØstØst Bjørn: Bjørnen sover… Men kun indtil Helten kommer til at vække den. Så er den ikke længere så rar!

Træder Helten ind på et felt med én af ovenstående farer, vil han således miste et hjerte. Herefter vil faren være væk, og kan derfor ikke rammes mere end én gang.

Firkløvere

Antallet af opsamlede firkløvere kan ses øverst i venstre hjørne.

Det er muligt at samle op til 5 firkløvere i løbet af featurespillet.

Samles 3 stk. firkløvere, vil alle diamanter og skattekister bliver fordoblet. Det vil regne ned fra himlen med endnu flere skatte!

Samles 5 stk. firkløvere, vil alle diamanter og skattekister IGEN blive fordoblet, svarende til 4x det normale antal.

Ruten, retnings-pile og globus, og generel bevægelse i featurespillet

Ruten bestemmes af de 5 valser for oven i billedet.

Ved tryk på SPIN (alle spins i Den Fortryllede Skov er gratis), vises udfald på de 5 valser: Nord, Syd, Øst eller ‘Globus’. Disse ‘retnings-pile’ er Heltens rute, som han vil følge igennem skoven. Retningerne som Helten skal gå i, afvikles således fra venstre mod højre. Når alle 5 valser er afviklet, kan der igen trykkes spin.

Følgende muligheder kan opnå i valserne:

GlobusGlobus Spiller vælger selv i hvilken retning Helten skal gå ét felt. Dette er også den eneste mulighed for at gå vestpå (eller ’tilbage’) i skoven. Helten skal tænke sig godt om, inden han vælger hvilken retning han vil gå i!
NordNord Går ét felt nordpå.
SydSyd Går ét felt sydpå.
ØstØst Går ét felt Østpå.
RammeRamme Rammen indikérer hvilken valse, som nu afvikles.

Indhold af felter

På felterne i skoven, kan Helten støde på flg. genstande:

HjerteHjerte
Giver et ekstra hjerte, og dermed chancen for at Helten kan nå endnu dybere ind i skoven. Der er plads til 5 hjerter i alt. Hvis Helten opsamler flere hjerter, imens de 5 allerede er fyldt op, tildeles i stedet en gevinst på 25x indsatsen (1250 – 125000 kredit).
FirkløverFirkløver
Forøger Heltens held når der samles 3 stk. og 5 stk. Se ovenfor for yderligere detaljer. Det er muligt at samle maksimalt 5 firkløvere i løbet af featurespillet.
SkattekisteSkattekiste
Skattekisten kan indeholde forskellige antal tilfældige diamanter (7 – 48 stk. afhængigt af hvor mange firkløvere der er samlet).
Magisk Guld KompasMagisk Guld Kompas
Der gives en Magisk Guld Kompas chance.
Magisk Sølv KompasMagisk Sølv Kompas
Der gives en Magisk Sølv Kompas chance.
Magisk Bronze KompasMagisk Bronze Kompas
Der gives en Magisk Bronze Kompas chance.
Blå DiamantBlå Diamant
Den mest værdifulde diamant. Værdi pr. opsamlet Blå Diamant er 1,5x indsatsen (75 – 7500 kredit)
Grøn DiamantGrøn Diamant
Værdi pr. opsamlet Grøn Diamant er 1x indsatsen (50 – 5000 kredit)
Rød DiamantRød Diamant
Værdi pr. opsamlet Rød Diamant er 0,70x indsatsen (35 – 3500 kredit)
PipmøntPipmønt
Giver gevinst på 0,5x indsatsen (25 – 2500 kredit)
FareGoblin
Fare! Helten mister et hjerte.
FareKødædende plante
Fare! Helten mister et hjerte.
Covered in beeees!Bier
Fare! Helten mister et hjerte.
FareBjørn
Fare! Helten mister et hjerte.

Den Fortryllede Skov featurespillet afsluttes, når man løber tør for hjerter, eller hvis han når hele vejen til lysning #10. På lysning #10 kan Helten frit bevæge sig rundt og samle alle synlige skatte!

Efter hvert afsluttet Den Fortryllede Skov featurespil gives til sidst et Magisk Gratis Spins Kompas. Et Magisk Gratis Spins Kompas tildeler én af flg. gratis spins gevinster: 50, 36, 28, 20, 18, 14, 10, 9, 7 eller 5.

Udbetalingsprocent og Jackpots

Spillet har en teoretisk udbetalingsprocent på 94,97% (uanset indsatsens størrelse), fordelt på 94,5% i hovedspillet og 0,47% i progressive jackpots.

Spillet har to fælles Jackpot puljer, såkaldt ‘progressive Jackpot puljer’. Disse er fælles mellem alle brugere, som spiller på Eventyret Om Helten. En mindre procentdel af alle indsatser overgår til de to Jackpot puljer. Når en Jackpot udløses, indsætter pip.dk et start-beløb således, at puljen aldrig er tom.

Startbeløb er:

  • Jackpot: kr. 1.000,-
  • Super Jackpot: kr. 100.000,-

Chancen for at vinde en Jackpot stiger lineært med indsats-størrelsen.

pip.dk tager forbehold for evt. tastefejl.